Dosa PLN

Dosa PLN diucap salah seorang instalatir listrik yang saya kenal baik di Jember. Kalimat itu muncul saat saya ngobrol dengan dia perihal tagihan sebuah sekolah tinggi yang mencapai 30 juta perbulan. Bisa dapet Volvo 850 tuh😀. Sang instalatir mengatakan bahwa angka 30 juta itu bisa diminalisir hingga tertagih 10 juta. Lah gimana cara? Dari percakapan sinilah muncul cerita tentang dosa PLN.

Lah piye mas carane ngurangi tagihan?
Wooh gampang, aku bikin saluran baru sebelum masuk ke meteran PLN.

Kalo misal ada pemeriksaan, piye?
Ada triknya laaah, kabel itu aku pasang mepet dengan […lupa namanya…] – setelah  itu aku pendem atau di semen ulang dengan tembok dekat meteran PLN itu. Selepas dari alat […lupa namanya…] itu, aku pasang saklar tambahan yang diletakkan di tempat nyempil.

Kalo pemeriksaan hingga bongkar total yak apa?
Sepanjang sejarah aku masang instalasi listrik, PLN hanya sekali memeriksa pelanggan yang dicurigai dan gak sampe bongkar total kok. Biar kata pake voltmeter gelang yang cenggih sekalipun, ndak bakal ketahuan. Aku kasih tahu ama yang punya rumah, kalo ada orang PLN meriksa, saklar tambahan itu dimatikan. Jadi arus lebih dan tegangan tambahan ndak bakal terdeteksi.

Terus pernah ada kejadian kebakaran gitu?
Ndak ada tuh. Intinya kalo mau ngakali meteran listrik itu ada pada kabel.  Harus pake kabel engkel yg murni. Soale sekarang banyak orang ndak tahu kalo di pasaran ada dua jenis kabel engkel. Kabel engkel murni dan kawe buatan Cina. Kalo kabel engkel murni, mau dipakai sampe beban watt berapapun ndak jadi soal. Lain cerita kalo pake kabel engkel kawe buatan Cina yang ukuran diameternya aja setengah dari ukuran kabel engkel murni. Dikasih beban AC ½  peka aja wes gosong, belum kulkas, mejik jer dll.

Woo, jadi sefti fris yo mas?
Wajib itu. Aku Sering nolak kalo ada orang minta diakalin tegangan listriknya, aku suruh beli kabel engkel murni, eh beli yang kawe. Biar kata dia maksa biar dipasang dengan tambahan ongkos pasang, aku emoh.

Pelanggan’e sampeyan sampe mana aja?
Mulai Surabaya, Jember, Kediri, Madiun, sampe Jogja. Asal kamu tahu aja, kalo di wilayah xxxxxxx (sensor) di Surabaya itu 100% warganya pake aliran akal-akalan aku yang buat.

Haaaah? wilayah xxxxx sak geden-geden itu sampeyan kabeh sing masang?
Selain itu, tiap rumah di sana xxxxxx (sensor) pasti punya AC, minim mereka pasang 3 AC. Malah ada yang tegangan 1300VA berisi 15 AC.

Jaxxxk. Kek gitu ndak konangan kalo petugas PLN masuk rumah sambil liat jumlah AC?
Ndak, soale AC itu aku pasang portabel. Malah aku buat lemari buatan buat nutupin AC itu. Jadi yang keitung dari 15 AC ya cuman 3 AC kalo ada petugas PLN yang meriksa sampe masuk rumah..

Ndak takut dosa mas?
Woooo, kamu ngomong dosa,  dosa PLN itu jauuuuuuuuuuuh lebih besar dibanding dengan dosa yang aku lakukan ngakalin tegangan ini. Coba kamu pikir, kalo ada pemadaman listrik yang menyebabkan bisnis berhenti, atau rumah sakit yang lagi ada operasi terus alat-alat yang bikin kecelakaan hingga kematian apa ndak lebih dosa??

*manggut-manggut*

gambar : paistoopid

15 thoughts on “Dosa PLN

  1. Pingback: Menjadi Nomor Satu « raden mas angki bukaningrat ™

  2. One aspect who makes digital slr surveillance cameras more advanced than the average phase plus capture is normally allow you to transform high-end camera contact lenses. No couple of vaccinations may ever in your life get similar. Every one circumstances as well as circumstances will be different, why am i would likely you must develop same exact lens time after time? It’s not going to give you the good quality nor the effects you seek. Today i want to exceed the basic fundamentals regarding digital camera listings when to try insurance coverage.

    Most people imagine a wide-angle contact is wonderful for surfaces game. Whilst this is really accurate, any wide-angle standard zoom lens is certainly a little bit more multipurpose when compared to you’ve probabably heard. Any contact could inevitably break the rules the background when dragging shut down objects perhaps even short. Therefore generally, this kind of the len’s is in fact best for consuming close-up photos rather than really substantial gardening. It’s a versatile standard zoom lens that will target both foreground and the heritage also.

    For people with a distinct, on target content, you’ll want to bashful clear of the particular wide-angle not to mention on the other hand think of zoom not to mention telephoto accessories. Any contact will allow your shooter to make sure you limit any focal span so that you can frequently improve or maybe lessen the magnification of the matter. However you shouldn’t robbed simply by online digital lens quality. You ought to utilize a great optical zoom lens that could genuinely enlarge typically the picture. Any telephoto website is fairly just like any zoom lens and the change is fine. While a contact magnifies, some telephoto adds this issue better, reducing the distance relating to the toys in the snapshot and the lens. What this means is you might have more significant detail.

    Hoping to zoom lens through about teeny smaller toys? A macro glasses is made for people. They’ve a shorter focal amount of time which usually allow you to obtain a image upwards more together with particular without having distortion. A lot of digital cameras currently include a macro placing which is able to accomplish the identical goal. Macro lens will be preferred as soon as applied to things that happen to be by now small to medium sized as being a blooming petal or simply a drop about h2o.

    Fisheye lens have grown to be quite popular selection among photography enthusiasts, constructing a useful necessities that will pics. The actual standard zoom lens was basically actually formulated with regard to astronomy wedding photographers in which had to trap quite a few the particular stones. These days these are common amid scenery photographers given that they can easily perspective horizon curves. Once taking photos people, it is going to supply the visual appeal with exploring through a door’s peephole.

    Whilst you will focus on a single types of photography, having numerous varieties of photographic camera contacts gives you an improvement, letting you come to be much more multipurpose ?nside your snap shots.

    Nikon Camera Reviews

thank you for comment ;)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s